Innowacyjne i niezwykle wiarygodne zbieranie danych przez DTCO 4.0 sprawia, że najnowszy tachograf firmy VDO jest ważnym komponentem nowej architektury logistycznej, które Europa zaakceptowała. W celu uczynienia transportu przez kontynent bardziej wydajnym i sprawiedliwym, parlament UE przyjął tzw. pakiet mobilności I po ponad dwuipółrocznych trudnych negocjacjach. Oprócz transportu morskiego, kolejowego i powietrznego nowe normy prawne dotyczą głównie transportu drogowego.

Umocnione zostały w szczególności uprawnienia kierowców. W celu skutecznego egzekwowania nowych przepisów niezastąpione są dane dotyczące lokalizacji i czasu jazdy gromadzone przez inteligentny tachograf.

 

Uczciwa konkurencja i normy społeczne

UE skupia się na następujących aspektach transportu pojazdami ciężarowymi (HGV):

 

1. Czas jazdy i okresy odpoczynku

Wcześniejsze przepisy w większości pozostaną w mocy, ale zostanie poprawiona jakość tygodniowych okresów odpoczynku dla kierowców. Na przykład firma transportowa będzie musiała zapłacić za odpowiednie zakwaterowanie. Oznacza to, że regularny tygodniowy okres odpoczynku w kabinie kierowcy zostanie w przyszłości zabroniony. Kierowcy międzynarodowi będą mieli możliwość skrócenia tygodniowego okresu odpoczynku do 24 godzin dwa razy z rzędu (zamiast tylko jednego, jak do tej pory). W takim przypadku należy jednak przestrzegać regularnego okresu odpoczynku 4–5 dni w trzecim tygodniu. Firmy będą musiały jeszcze zapłać swoim kierowcom, aby umożliwić im powrót do swoich krajów.

 

2. Kabotaż

Komercyjny przewóz towarów przez firmy zagraniczne, które nie mają zrejestrowanego biura ani przedstawicielstwa we właściwym państwie przyjmującym (kabotaż), będzie regulowany prościej, ograniczony w czasie i lepiej kontrolowany. Tak jak wcześniej, w państwach członkowskich UE dozwolone są maksymalnie trzy operacje kabotażowe w tygodniu. Po tym jednak przejazd pojazdem będzie zabroniony przez cztery dni w kraju, w którym odbywała się operacja kabotażowa.

 

3. Oddelegowanie kierowców

Kierowcy pojazdów ciężarowych oddelegowani do innych krajów UE w celu świadczenia usług transportowych będą lepiej chronieni przed wykorzystywaniem. Będzie to miało zastosowanie do ogólnych praw pracowniczych, a w szczególności do płacy minimalnej. W takim przypadku będą zawsze obowiązywać płaca i normy społeczne kraju, do którego kierowca został oddelegowany – taka sama płaca za tą samą pracę w tym samym miejscu. Powtarzające się naruszanie przepisów w przypadku zasad kabotażu i oddelegowania w przyszłości mogą prowadzić do utraty licencji wspólnotowej UE przez firmę transportową.

 

4. Dostęp do rynku

Kryteria dostępu do rynku UE będą dostosowywane w taki sposób, aby nie była już możliwa rejestracja pojazdów przez „firmy przykrywki” w kraju z niskimi podatkami i niskimi płacami, ale żeby jeździły one głównie w krajach z godziwą zapłatą. W tym celu firmy muszą dysponować odpowiednią liczbą pracowników, obiektów i pojazdów proporcjonalnie do wielkości swoich flot, jak również posiadać zarejestrowaną siedzibę. Pojazdy jeżdżące za granicą muszą wrócić do kraju, w którym znajduje się ich oddział, najpóźniej w ciągu ośmiu tygodni. Ma to zastosowanie również w przypadku furgonetek i małych samochodów dostawczych.

 

Inteligentny tachograf jako główne narzędzie UE

UE jest w pełni przekonana do inteligentnego tachografu jako środka egzekwowania nowych zasad. Urządzenie dostarczy organom władzy dane o lokalizacji i czasie jazdy, zapewniając, że żaden samochód ciężarowy nie będzie prowadzony zbyt długo, nie zostaną naruszone przepisowe czasy odpoczynku i żadna zasada dotycząca przejazdu do kraju ojczystego nie zostanie zignorowana.

Od strony technicznej pozycjonowanie satelitarne zostanie rozszerzone: oprócz istniejącego systemu GPS i rosyjskiego GLONASS zostanie wdrożony nowy europejski system Galileo. Firma Continental rozwija już DTCO® 4.1, który zostanie wyposażony w stosowną najnowocześniejszą technologię.

 

Obowiązek stosowania tachografów jest rozszerzany

Zgodnie z nowym przepisem furgonetka w ruchu międzynarodowym ważąca 2,5 tony lub więcej od 2026 r. będzie musiała być wyposażona w tachograf. Jest to dobra wiadomość dla warsztatów DTCO®, ponieważ oznacza to, że w przyszłości nie będzie brakowało zamówień! Dzięki wprowadzeniu inteligentnego tachografu, ważnego narzędzia kontroli w transporcie drogowym w UE, mali towarzysze jazdy firmy Continental staną się niezbędni. Jednak urządzenia muszą być instalowane i testowane jak do tej pory.

 

UE zaleca również pokładowe systemy ważenia dla samochodów ciężarowych

W celu zwalczania przekraczania różnych dopuszczalnych mas brutto przez pojazdy ciężarowe, UE przyjęła rozporządzenie 2019/1213, wzywające państwa członkowskie do ustanowienia jednolitych procedur testowych od 27 maja 2021 r. W tym rozporządzeniu określono dwie opcje. Pierwsza przewiduje systemy automatycznego rejestrowania, które mają być wbudowane w infrastrukturę drogową, a druga, że sposobem kontroli masy brutto będzie korzystanie z pokładowych systemów ważenia. Zważą one automatycznie masę pojazdu i nacisk na osie, a także masę naczepy lub przyczepy. Wyniki będą następnie przesyłane do sprzętu rejestrującego za pośrednictwem bezpiecznego sygnału. Jeżeli kraje opowiedzą się za tą drugą opcją, ich organy kontrolne będą musiały mieć dostęp do danych z ważenia przez DSRC (Dedicated Short Range Communication gdy pojazd ciężarowy przejedzie przez czujniki umieszczone na poboczu. Wejdzie to w życie od 2024 roku.

 

Niemieccy eksperci są krytyczni wobec technologii

Niemieckie Federalne Stowarzyszenie Transportu Drogowego, Logistyki i Utylizacji (BGL) oraz Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) krytykują system, wskazując, że wyniki pomiarów będą się różnić w zależności od tego, czy pojazd będzie stać, jechać lub przebywać na równi pochyłej. W tym momencie wydaje się mało prawdopodobne, aby Niemcy wprowadzili obowiązkowe pokładowe systemy ważenia. Obowiązkowe testowanie z pojedynczym lub trzema obciążeniami może również spowodować problemy z przestojem pojazdów, ponieważ samochody ciężarowe będą musiały pozostać w warsztatach aż do zakończenia testów.