Pakiet mobilności I UE wprowadza całą serię nowych przepisów w obszarach oddelegowywania pracowników, dostępu do rynku i wykonywania zawodu oraz regulacji socjalnych. W celu lepszego monitorowania zgodności z przepisami w transporcie drogowym i karania za naruszanie przepisów Komisja Europejska ustanowiła system ERRU (europejskie rejestry przedsiębiorców transportu drogowego) w 2013 r.

W ramach ERRU krajowe rejestry, w których monitorowane są naruszenia wykryte podczas kontroli drogowych, są ze sobą połączone. Umożliwia to lepszą wymianę informacji między państwami członkowskimi. Konkretnie oznacza to, że, na przykład, poważne naruszenie wykryte w polskim pojeździe w Niemczech zostanie również przekazane polskim organom.

Dodatkowo ERRU można wykorzystać do sprawdzenia, czy menedżer ds. transportu został zadeklarowany jako niezdolny do zarządzania działalnością transportową przedsiębiorstwa w państwie członkowskim.

Po początkowych, głównych problemach przy wdrażaniu, niderlandzkie władze teraz w pełni korzystają z rejestru. Oczekuje się, że wszystkie pozostałe państwa członkowskie zaczną korzystać z tego rozwiązania niebawem.

 

Podwójne zagrożenie: firma i pracownicy

W przypadku firm transportowych, które nie czuwają nad zachowaniem swoich pracowników i naruszeniami popełnianymi w Europie, oznacza to wzrost ryzyka. I to w dwóch aspektach: każde poważne naruszenie prowadzi do nałożenia punktów karnych zarówno na pracowników, jak i firmę. W związku z tym, jeżeli zostanie przekroczona maksymalna liczba dozwolonych punktów, nie tylko menedżer ds. transportu zostanie uznany za niezdolnego do pracy. Cała firma może stracić licencję wspólnotową UE nawet na dwa lata oraz swój status niezawodności.

Punkty karne są naliczane w oparciu o stopień wykroczenia, gdzie poziom z największą liczbą punktów karnych jest określany skrótem MSI (Most Serious Infringements – najpoważniejsze naruszenia przepisów). Jest to poprzedzone kategorią pośrednią VSI (Very Serious Infringements – bardzo poważne naruszenia przepisów) i w końcu kategorią najniższą SI (Serious Infringements – poważne naruszenia przepisów). Więcej informacji o tym znajdziesz tutaj, w bezpłatnej białej księdze VDO.

 

Bądź na bieżąco z zagrożeniami dzięki profesjonalnemu oprogramowaniu

Firmom prowadzącym działalność na arenie międzynarodowej zaleca się stałe monitorowanie liczby popełnianych naruszeń. Jednak im więcej pojazdów znajduje się w drodze we flotach w państwach członkowskich, tym bardziej konieczne i złożone jest to precyzyjne monitorowanie. Z reguły pomocne okazują się dane pozyskiwane z profesjonalnych rozwiązań zarządzania flotą. Jednak w przypadku większości z nich dane te trzeba wybierać ręcznie, pobierać jako plik CSV i na końcu interpretować.

Aby uprościć ten ważny, ale nadal dość czasochłonny proces, VDO oferuje VDO Fleet Scorecards (ERRU), dodatkowy moduł oprogramowania TIS-Web® Data Management Software. Wystarczą dwa kliknięcia, aby otrzymać pełny obraz bieżącej sytuacji zagrożenia. I to zarówno na poziomie floty, jak i na poziomie kierowcy, a nawet w różnych okresach. Niezależnie od tego, czy jest to cały rok, pół roku, kwartał, czy miesiąc – VDO Fleet Scorecards (ERRU) zawsze wykorzystuje najnowsze dane przesłane w ciągu ostatnich 52 tygodni. Dziesięć najczęstszych naruszeń floty jest zawsze wymienionych jako domyślne. W ten sposób menedżerowie floty mogą od razu zauważyć, jakich poprawek muszą dokonać, aby ograniczyć liczbę naruszeń. Punkty poszczególnych kierowców można wykorzystać do określenia potrzeb szkoleniowych załogi kierowców.

 

Zapobiegaj potencjalnym ryzykom w przyszłości

W oprogramowaniu wyjątkowe jest także to, że można je zastosować do symulacji konkretnych scenariuszy zagrożeń. W końcu system wykorzystuje cały zasób danych tachografu. W ten sposób może również uwzględniać wykroczenia, które mogły nawet nie zostać uznane jako naruszenie. Innymi słowy: menedżerowie floty rozpoznają ryzyka potencjalnego naruszenia zanim zostaną one oficjalnie uznane przez służby ruchu drogowego w trakcie kontroli.

To nie tylko daje firmom transportowym lepszą kontrolę nad ryzykiem. Mogą również zwracać się do kierowców i dyspozytorów w bardzo precyzyjny sposób, aby poprawić indywidualny sposób jazdy i wyeliminować błędy w zakresie planowania. Tutaj wymieniono 10 najbardziej powszechnych naruszeń, co może okazać się pomocne. Na przykład jeżeli menedżerowie floty zauważą, że ich kierowcy regularnie przekraczają tygodniowe godziny pracy, powinni zweryfikować harmonogramy. Tymczasem, jeśli przerwy w czasie jazdy nie są przestrzegane, może pomóc szkolenie kierowców. Na podstawie wyników kierowców można niezwłocznie podjąć odpowiednie kroki, zaczynając od najważniejszych kierowców. Wystarczą dwa kliknięcia, aby menedżerowie floty mieli pełen obraz w zakresie naruszeń. Oszczędza to czas i pomaga bardziej skutecznie zarządzać flotą.

VDO Fleet Scorecards (ERRU) to narzędzie dla flot pozwalające na podejście do zdarzenia utworzonego przez ERRU z taką samą przejrzystością oraz skutecznie zmniejszyć ryzyka. Wszystko to w celu ograniczenia liczby naruszeń przepisów we flocie, zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na drodze i zrównania warunków prowadzenia działalności w Europie.