Dzięki integracji inteligentnego tachografu z coraz bardziej cyfrową infrastrukturą transportową urządzenie to odgrywa teraz dużo ważniejszą rolę. Przyjęty ostatnio pakiet mobilności I Unii Europejskiej również polega na inteligentnym tachografie jako wiarygodnym dostawcy danych do kontroli kabotażu. Biorąc pod uwagę możliwości, które w przyszłości będą dostępne dla użytkowników urządzenia, jego oryginalne opisy, takie jak „tachograf” lub „urządzenie kontrolujące WE” nie będą już odpowiednie do jego przyszłej roli.

 

A to dopiero początek.

„Wiele wyzwań w branży transportowej można rozwiązać już dzisiaj dzięki wiarygodnym danym z DTCO 4.0”, mówi Marcello Lucarelli, szef segmentu biznesowego Commercial Vehicles & Aftermarket EMEA w Continental. To wystarczający powód, aby podczas wrześniowego Continental Commercial Vehicle Day 2020 przedstawił swoją prezentację zatytułowaną „A to dopiero początek!”. Łączenie danych z tachografu z kalkulacjami leasingowymi i systemami premiowymi dla kierowców to tylko dwa przykłady scenariuszy wszechstronnego wykorzystania tego elektronicznego dostawcy wiarygodnych danych. Zapowiedziana już aktualizacja DTCO 4.0 będzie zapewniała też dodatkowe funkcje, takie jak możliwość weryfikacji danych z pokładowego systemu ważenia i przesyłanie ich z pojazdu. Lucarelli obiecuje jeszcze bardziej użyteczne funkcje dla DTCO 4.1, które będą dostępne najpóźniej wiosną 2023 r. „Nie możemy pojąć całego zakresu możliwości tego urządzenia”, zachwyca się.

 

Wizjonerskie gry

Wizjonerskie procesy myślowe i wieloaspektowa wyobraźnia mogą faktycznie pomóc w pełnym pojmowaniu przyszłego znaczenia inteligentnego tachografu.

DTCO® 4.0 ma już wbudowaną antenę GNSS z silnym odbiornikiem i dostęp do systemów satelitarnych, takich jak Galileo, GPS czy GLONASS. Pozycjonowanie oparte na satelitach jest wykorzystywane do rejestrowania lokalizacji pojazdu na początku i na końcu dziennego czasu pracy – oraz (obecnie) po trzech godzinach czasu aktywnej jazdy. Oprócz podstawowych funkcji rejestrowania danych kierowcy i pojazdu, połączony z siecią cyfrowy tachograf będzie również umożliwiał monitorowanie zgodne z normami społecznymi, a nawet uprości obliczanie i wypłatę premii za nienaganne zachowanie podczas jazdy.

Dzięki interfejsowi DSRC nowy DTCO 4.0 zapewnia już funkcje, które będzie można wykorzystać w przyszłości, aby skoordynować rozliczanie i monitorowanie opłat w całej Europie. Czujniki umieszczone na osi mogą również przesyłać zaszyfrowane dane dotyczące masy i obciążenia osi do chronionej infrastruktury tachografu. Stąd tachograf może wprowadzać te dane do obliczenia opłaty, które byłyby zarówno wiarygodne, jak i zindywidualizowane. W ten sposób będzie możliwe nawet uwzględnienie klasy zanieczyszczenia ciągnika siodłowego.

Przede wszystkim we współpracy z branżą ubezpieczeniową będzie można opracowywać korzystne modele polis ubezpieczeniowych, ponieważ ubezpieczenie floty stanowi znaczną część jej kosztów operacyjnych. Na przykład, dane tachografu można połączyć z danymi dotyczącymi częstości wypadków na określonych trasach. Samochody ciężarowe, które regularnie jeżdżą po szczególnie podatnej na wypadki autostradzie lub muszą pokonywać duże odległości w terenie miejskim, miałyby inne polisy ubezpieczeniowe niż te, które poruszają się po mniej uczęszczanych lub drugorzędnych drogach. Bardziej zindywidualizowane i dynamicznie modyfikowane polisy zapewnią większą wydajność ubezpieczonym, jak i ubezpieczycielom. Dodatkowa integracja danych typu obciążenie, obciążenie osi oraz zachowanie kierowcy jeszcze w większym stopniu pomoże doprecyzować te wyniki.

Przekazywanie aktualnych danych pogodowych na trasie było niedościgłą wizją przyszłości dla kierowców i flot, ale firma Continental od dawna bada i opracowuje możliwości oferowane przez rozbudowę sieci 5G z opóźnieniem rzędu milisekund w ramach komunikacji V2V i V2X. Na przykład, czujniki na piórach wycieraczek lub oknach samochodu ciężarowego wykrywają początek opadów deszczu w czasie rzeczywistym i przekazują tę informację kolejnym samochodom ciężarowym lub zakładom ubezpieczeniowym.

 

Zapewnianie ochrony danych i zapobieganie manipulacjom

W zarządzaniu flotą dane big data zawsze bazują na tachografie cyfrowym jako źródle dokładnych i wiarygodnych danych. Jednak miejsce gromadzenia danych jest obarczone ryzykiem niewłaściwego ich wykorzystania lub manipulacji. DTCO 4.0 już teraz spełnia wysokie standardy bezpieczeństwa i ochrony danych dotyczące przetwarzania danych osobowych określone w dyrektywie UE 2016/679. Wszelkie próby manipulacji danymi są równoważone ulepszeniami kryptograficznymi komunikacji między tachografem a czujnikiem, bardziej szczegółowym szyfrowaniem elektronicznym i jeszcze bezpieczniejszą procedurą plombowania urządzenia. Producenci tachografów wiedzą, że cyfrowa ochrona danych przed manipulacją oraz ochrona tachografów i czujników przed nieprawidłowym wykorzystaniem to niekończące się procesy. Firma VDO inwestuje tyle samo w te procesy, co w zabezpieczenie i uproszczenie procesów testowych zgodnie z §57b. Warsztaty przeprowadzające kontrole zgodności również ponoszą tutaj szczególną odpowiedzialność – ale nowy Workshop Tablet znacznie przyspiesza kontrolę §57b i pozwala szybko wykryć brak spójności danych. To poręczne urządzenie dokumentuje dokładnie i całkowicie również cały proces testowania, więc każda próba manipulacji zostanie szybko wykryta i będzie można ją szczegółowo udowodnić.