ZAOSZCZĘDŹ SWÓJ CZAS I PIENIĄDZE
WYMIEŃ SWÓJ TACHOGRAF NA NOWY JUŻ TERAZ!
Spójrzmy w przyszłość, na ostatni piątek listopada 2024 roku: to, co początkowo wydawało się być bezpiecznie oddalonym terminem, teraz wydaje się zdecydowanie za późnym. Od wielu dni managerowie flot szukają warsztatu z wolnymi terminami, aby dostosować swoje pojazdy do nowych wymagań Pakietu Mobilności. Problem tkwi w tym, że nie tylko jedna firma logistyczna poszukuje wolnych terminów. A jeśli nie uda się go zarezerwować, wiele pojazdów stanie w miejscu już od stycznia.
Wprowadzenie nowego, inteligentnego tachografu wersji drugiej (DTCO 4.1), jest stopniowo wdrażane od sierpnia 2023 roku, zgodnie z postanowieniami Pakietu Mobilności UE I. Na przełomie lat 2024/2025 wielu operatorów flot stanie przed kolejnym ważnym terminem, ponieważ wszystkie pojazdy o masie powyżej 3,5 tony z analogowymi lub cyfrowymi tachografami:
- DTCO 1 (G1V1)
- DTCO 1.4 (G1V2)
- DTCO 2.0- 3.0 (G1V3)
używanymi w transporcie międzynarodowym, muszą wymienić starszy sprzęt na nowy, inteligentny tachograf wersji 2 (G2V2), najpóźniej do 31 grudnia 2024 roku. Dotyczy to więc wszystkich starszych analogowych i cyfrowych urządzeń z wyjątkiem inteligentnych tachografów wersji pierwszej (G2V1), takich jak DTCO 4.0. i DTCO 4.0e.
Czyli faza gorących wymian powinna być teraz w toku, prawda?
Niestety daleko nam do tego, a wielu operatorów flot wciąż odkłada ten obowiązek na później, z różnych powodów. Z jednej strony ze względu na krajowe zwolnienia i przejściowe przepisy oraz brak jasności co do tego, czy w ogóle są do tego zobowiązani. Z drugiej strony nadal krąży (fałszywa) plotka, że obecnie nie ma wystarczającej liczby dostępnych urządzeń na rynku. Ale jeśli zaplanujesz wymianę tachografów w swojej flocie z odpowiednim wyprzedzeniem, nie masz się czego obawiać. Zaoszczędzisz i czas i pieniądze.
BRAK WYMIANY TACHOGRAFÓW W WYZNACZONYM CZASIE MOŻE BYĆ BARDZO KOSZTOWNY!
Każdy, kto nie spełni obowiązku wymiany tachografu na nowy w odpowiednim czasie, będzie musiał ponieść wysokie koszty. Jeśli podczas kontroli okaże się, że ciężarówka porusza się po drodze ze „starym” tachografem, grozi za to taka sama kara jak gdyby w ogóle nie było tachografu w pojeździe. Przykładowo, kara w Polsce wynosić będzie12 tysięcy złotych. Co ciekawe, już niebawem instytucjom kontrolnym o wiele łatwiej będzie sprawdzać pojazdy, ponieważ moduł DSRC w tachografie, pozwala na zdalne skanowanie "czarnych owiec", dosłownie, gdy mijają pojazdy w drodze.
JUŻ TERAZ ZAREZERWUJ TERMIN WYMIANY I ZAOSZCZĘDŹ PIENIĄDZE
Gdy nadejdzie koniec roku, będzie już niestety za późno: moce przerobowe warsztatów zostaną wyczerpane, a kolejki przed drzwiami warsztatów będą długie, niczym przed wymianą opon na zimowe. Nie można pozwolić na to, aby Pakiet Mobilności zaskoczył kierowców oraz floty! Można temu zapobiec! Radzimy, aby połączyć termin wymiany tachografu z terminem przypadającym na obowiązkową kalibrację poprzedniego modelu, zgodnie z art. 3 i 4, rozporządzenia EU nr 165/2014. Takie działanie znacznie obniży koszty dodatkowej wizyty w warsztacie, a pojazdy szybciej wrócą na drogę. Co za tym idzie, zminimalizowane zostaną koszty, które trzeba będzie ponieść w związku z unieruchomieniem pojazdów a dodatkowo, menedżerowie flot zyskają pewność, że w styczniu będą mogli swobodnie wysyłać swoje pojazdy za granicę.
Wykorzystaj JESZCZE wolne terminy warsztatów sieci partnerskiej VDO i wymień tachograf na DTCO 4.1, już teraz. Warsztat w pobliżu możesz znaleźć tutaj: Partnerfinder
PAKIET MOBILNOŚCI UE I: OBOWIĄZKOWE TERMINY WYMIANY TACHOGRAFÓW
Zgodnie z pakietem mobilności UE I, od sierpnia 2023 roku, nowo zarejestrowane pojazdy muszą być wyposażone w nową wersję inteligentnego tachografu czyli DTCO 4.1.
Poniższy harmonogram jasno określa, które pojazdy muszą być dostosowane do nowych wymagań i do kiedy:
- 31 grudnia 2024 roku: Starsze, analogowe lub cyfrowe tachografy (G1V1, G1V2, G1V3) muszą zostać zastąpione nowym, inteligentnym tachografem DTCO 4.1 (G2V2) we wszystkich pojazdach o masie ponad 3,5 tony, poruszających się w transporcie międzynarodowym.
- Sierpień 2025 roku: Pojazdy o masie ponad 3,5 tony, poruszające się w transporcie międzynarodowym wyposażone w Tachograf inteligentny wersji 1 (G2V1), muszą dokonać wymiany na nowy, inteligentny wersji 2 (G2V2), czyli DTCO 4.1 .
- Lipiec 2026 roku: Lekkie pojazdy użytkowe i vany w logistyce i transporcie międzynarodowym, o masie ponad 2,5 tony muszą być również wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji, takie jak VDO DTCO 4.1.
Komisja Europejska jednoznacznie oświadczyła, że nie będzie opóźnienia we wprowadzeniu tego prawa i szacuje, że do końca 2024 roku, wymiana tachografów konieczna będzie w setkach tysięcy pojazdów.
WYMIEŃ TACHOGRAFY JUŻ DZIŚ!
Nie masz pewności, czy nowe przepisy dotyczą także Twojej floty i jaki jest obowiązkowy termin wymiany dla Twoich pojazdów? Na naszym nowym portalu myVDO dla flot, warsztatów, kierowców i wszystkich, którzy interesują się transportem i logistyką, znajdziesz praktyczną pomoc!
Dzięki krótkiemu testowi "Wymiana DTCO", otrzymasz wiarygodną odpowiedź na swoje pytanie, za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Dodatkowo na portalu myVDO znajdziesz wszystkie istotne informacje dotyczące pakietu mobilności I UE, aktualizacje oprogramowania, instrukcje dla użytkowników oprogramowania i sprzętu, e-learningi dotyczące produktów VDO, najnowsze filmy dotyczące tachografów z udziałem ambasadora marki VDO - Olliego, i wiele, wiele więcej. Zarejestruj się już teraz i nie przegap żadnej nowości!
Nie wiesz jakie zmiany w przepisach wprowadza Pakiet Mobilności?
Zarejestruj się w Portalu myVDO i bądź na bieżąco!