Firmom transportowym działającym w korytarzu Morze Północne-Morze Śródziemne grożą kary w wysokości od 300 funtów w Wielkiej Brytanii do 30 000 euro we Francji, za jazdę z nieprawidłowym tachografem.

 

 

Firmom transportowym, które jeżdżą po Europie z nieodpowiednim tachografem, grożą wysokie kary. Te są szczególnie wysokie w korytarzu Morze Północne-Morze Śródziemne, gdzie wahają się od 300 funtów w Wielkiej Brytanii do 30 000 euro we Francji. Są to kwoty niemałe. Dlatego też postanowiliśmy wyjaśnić przepisy obowiązujące w krajach, przez które przebiega korytarz Morze Północne-Morze Śródziemne.


Korytarz Morze Północne-Morze Śródziemne (933 km) rozciąga się od Irlandii i północnej części Wielkiej Brytanii do Morza Śródziemnego w południowej Francji, przechodząc przez Holandię, Belgię i Luksemburg. Ma on na celu nie tylko zapewnienie sprawnych połączeń między Morzem Północnym, dorzeczami Mozy, Renu, Skaldy, Sekwany, Saony i Rodanu oraz portami Foos-sur-Mer i Marsylii, lecz także lepsze skomunikowanie Wysp Brytyjskich z Europą kontynentalną.

Dlatego też, jeśli Twoje trasy międzynarodowe odbywają się właśnie na tym korytarzem, należy uwzględnić w planach rozporządzenie 1054/2014 nakładające od 21 sierpnia 2023 r. na właścicieli pojazdów, obowiązek instalacji Tachografu inteligentnego w wersji 2 (G2V2).

Urządzenie to zostało wyposażone w technologię poprawiającą bezpieczeństwo i zwiększające transparentność w międzynarodowych operacjach transportowych dzięki nowym funkcjom, takim jak:

 

  • Automatyczna rejestracja przekroczenia granicy.
  • Rejestracja pozycji pojazdu podczas operacji załadunku i rozładunku.
  • Przekazywanie informacji o naruszeniach do organów kontrolnych za pośrednictwem systemu teledetekcji, wskazujących na potencjalną manipulację lub niewłaściwe użycie pojazdu czy tachografu.
  • Współpraca z inteligentnymi systemami transportowymi.

Wyposażenie pojazdu w tachograf inteligentny w wersji 2 (G2V2) jest obowiązkowe w przypadku prowadzenia międzynarodowych operacji transportowych w Europie. Biorąc jednak pod uwagę możliwość braku wystarczającej liczby urządzeń do zaspokojenia całego zapotrzebowania rynkowego, uelastyczniono nieco obowiązujące wymogi w tym zakresie.

Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) zasugerowała, by termin wymiany inteligentnego tachografu w wersji pierwszej na tachograf w wersji drugiej w pojazdach zarejestrowanych między 21 sierpnia 2023 r. a 31 grudnia 2023 r. został przedłużony do 18 sierpnia 2025 r.
Wydłużenie okresu przejściowego miało na celu ułatwienie stopniowej instalacji nowego urządzenia i zapewnienie przewoźnikom wystarczającej ilości czasu na dostosowanie się do przepisów europejskich.

Kraje Unii Europejskiej podjęły już jednak stosowne działania i ogłosiły obowiązujące kary za jazdę po drogach bez odpowiedniego tachografu. Poniżej ich zestawienie:

Irlandia

W Irlandii od 21 sierpnia 2023 r. do 30 listopada 2023 r. rejestracja nowych pojazdów wyposażonych w inteligentny tachograf drugiej generacji w wersji pierwszej (G2V1) była tymczasowo dozwolona wyłącznie dla pojazdów poruszających się w ruchu krajowym.

Przypominamy, że Irlandia do 2 stycznia nie nakładała kar na pojazdy zarejestrowane we wspomnianym okresie, które wykonywały wyłącznie ruch krajowy i były wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji w wersji pierwszej.

Należy jednak pamiętać, że nowe pojazdy wykonujące międzynarodowe operacje transportowe, w tym między Irlandią a Irlandią Północną, muszą być wyposażone w tachografy inteligentne w wersji 2 (G2V2) od 21 sierpnia 2023 r.

Wielka Brytania, 300 funtów kary

Za jazdę w Wielkiej Brytanii bez odpowiedniego tachografu grozi mandat w wysokości 300 funtów.

Holandia. Kara administracyjna w wysokości 4400 euro

W Holandii brak instalacji tachografu inteligentnego w wersji 2 (G2V2) skutkuje karą administracyjną w wysokości 4400 euro.

Francja, rok więzienia i grzywna w wysokości 30 000 euro

We Francji przyjęto wyjątkowe ustalenia przejściowe dotyczące rejestracji nowych pojazdów wyposażonych w tachografy G2W1. W tym celu zastosowano tymczasowy przepis wyjątkowy, który zezwala na przewóz towarów pojazdom ciężarowym z ważnym tymczasowym dowodem rejestracyjnym typu WW, wydanym nie później niż 20 sierpnia 2023 r.

W tym kontekście należy zauważyć, że instrukcja określa, iż termin uzyskania tymczasowego dowodu rejestracyjnego w celu skorzystania z w/w uprawnień upłynął w dniu 20 sierpnia 2023 r. Ponadto należy wziąć pod uwagę, że maksymalny okres ważności takiego tymczasowego dowodu rejestracyjnego wynosił 6 miesięcy. W rzeczywistości wyjątek przewidziany w wymienionym akcie prawnym wygasł dnia 21 lutego 2024 r.

We Francji, fałszowanie dokumentów elektronicznych lub danych, podawanie fałszywych informacji, nieprawidłowe użytkowanie, modyfikacja urządzeń kontrolnych lub brak instalacji odpowiedniego tachografu podlega karze jednego roku pozbawienia wolności i grzywny w wysokości 30 000 euro. Ponadto pojazd zostaje zatrzymany do czasu usunięcia problemu.

Uwaga, firmy transportowe poruszające się w korytarzu Morze Północne-Morze Śródziemne!

Nie narażajcie swych operacji transportowych na wysokie grzywny. Jazda z nieodpowiednim tachografem może prowadzić do wysokich kar, a nawet kary więzienia.

Uniknijcie komplikacji i zadbajcie o zgodność z przepisami, montując inteligentny tachograf drugiej generacji w wersji drugiej!