Po wprowadzeniu obowiązkowego tachografu na terenie EWG w 1986 roku „osobista książka kontrolna” – nieoficjalnie nazywana czasami „książką kłamstw” – utraciła swoje kluczowe znaczenie jako środek dokumentacji czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku. Od tamtej pory wytyczne ustawowe były cały czas zaostrzane, a wymagania wobec urządzeń kontrolnych rosły. Postęp techniczny, a w szczególności cyfryzacja, pozwalają coraz lepiej sprostać tym wymaganiom. Obecnie stosowane są różne wersje modelowe z różnymi czasem eksploatacji, częściowo nazywane bardzo różnie. Poniżej chcemy przedstawić prawidłową nomenklaturę, aby przyczynić się do jednolitego stosowania języka branżowego, a użytkownicy urządzeń zyskali lepszą przejrzystość.

 

Kamień milowy: 1. generacja cyfrowego tachografu (2006–2019)

 

Od 1 maja 2006 roku UE po raz pierwszy nakazała stosowanie elektronicznych urządzeń kontrolnych, tak zwanych tachografów cyfrowych 1. generacji. W przypadku VDO były to modele DTCO od 1 do 3. Ta technika stopniowo wypierała analogowe tarcze tachografów i stanowiła znaczny krok w kierunku zabezpieczenia przed manipulacjami.

 

2. generacja tachografu cyfrowego: inteligentny tachograf (2019–2023)

 

Aby umożliwić uczciwą konkurencję międzynarodową i zwiększyć bezpieczeństwo na europejskiej sieci dróg, UE od 15 czerwca 2019 r. wymaga w ruchu międzynarodowym powyżej 3,5 tony montowania w nowych pojazdach cyfrowego tachografu 2. generacji. Ta 2. generacja jest określana również jako „tachograf inteligentny” lub „smart”. Oprócz rejestrowania dużej ilości danych i zwiększonej ochrony danych, m.in. przez lokalizowanie GNSS (Global Navigation Satellite System) i komunikację zdalną DSRC (Dedicated Short Range Communication), musi dysponować on transferem danych kontrolnych „przy przejeżdżaniu”. Właściwe modele to np. DTCO 4.0 firmy VDO lub SE5000 Connekt firmy Stoneridge.

 

2. wersja inteligentnego tachografu (od 2023)

 

Od 21 sierpnia 2023 r. w nowych pojazdach powyżej 3,5 t montaż wymienionego wyżej cyfrowego tachografu w wersji 2 będzie obowiązkowy. Przyszłe urządzenia będą rejestrować również przekraczanie granicy i lepiej dokumentować w szczególności przejazdy kabotażowe oraz delegacje kierowców. VDO dostarczy w związku z tym model DTCO 4.1.

 

Na naszej grafice przedstawiono proste zestawienie generacji i wersji cyfrowego tachografu oraz odpowiednie modele DTCO:

 

 

Obowiązek zmiany wyposażenia

 

Oprócz przepisów montażu w nowych pojazdach od 2023 roku rozpoczną się również odpowiednie terminy dla istniejących pojazdów. Na naszym harmonogramie przedstawiono przegląd dat i pojazdów w międzynarodowym transporcie towarów, które muszą zostać doposażone w inteligentny tachograf 2. wersji: